Tips en Advies
20-11 ST Nieuwsbrief 2024-905-11 ST Nieuwsbrief 2024-8
31-10 ST Special Eindejaarstips 2024
25-09 ST Special Miljoenennota 2025
16-07 ST Nieuwsbrief 2024-7
13-06 ST Nieuwsbrief 2024-6
16-05 ST Nieuwsbrief 2024-5
18-04 ST Nieuwsbrief 2024-4
13-03 ST Nieuwsbrief 2024-3
22-02 ST Nieuwsbrief 2024-2
25-01 ST Nieuwsbrief 2024-1
24-01 ST Special Lonen 2024
19-12 ST Nieuwsbrief 2023-10
16-11 ST Nieuwsbrief 2023-9
25-10 ST Nieuwsbrief 2023-8
18-10 ST Special Eindejaarstips 2023
26-09 ST Special Miljoenennota 2024
13-07 ST Nieuwsbrief 2023-7
20-06 ST Nieuwsbrief 2023-6
10-05 ST Nieuwsbrief 2023-5
13-04 ST Nieuwsbrief 2023-4
16-03 ST Nieuwsbrief 2022-3
16-02 ST Nieuwsbrief 2023-2
01-02 ST Special Lonen 2023
19-01 ST Nieuwsbrief 2023-1
15-12 ST Nieuwsbrief 2022-9
22-11 ST Nieuwsbrief 2022-8
19-10 ST Special Eindejaarstips 2022
22-09 ST Special Miljoenennota 2023
14-07 ST Nieuwsbrief 2022-7
15-06 ST Nieuwsbrief 2022-6
12-05 ST Nieuwsbrief 2022-5
14-04 ST Nieuwsbrief 2022-4
16-03 ST Nieuwsbrief 2022-3
16-02 ST Nieuwsbrief 2022-2
27-01 ST Nieuwsbrief 2022-1
25-01 ST Special Lonen 2022
16-12 ST Nieuwsbrief 2021-10
24-11 ST Nieuwsbrief 2021-9
21-10 ST Nieuwsbrief 2021-8
23-09 ST Special Miljoenennota 2022
22-07 ST Nieuwsbrief 2021-7
24-06 ST Nieuwsbrief 2021-6
02-06 ST Nieuwsbrief Corona 2021-2
12-05 ST Nieuwsbrief 2021-5
14-04 ST Nieuwsbrief 2021-4
23-03 ST Nieuwsbrief 2021-3
17-02 ST Nieuwsbrief 2021-2
27-01 ST Nieuwsbrief Corona 2021-1
21-01 ST Nieuwsbrief 2021-1
13-01 ST Special Lonen 2021
17-12 ST Nieuwsbrief 2020-9
16-12 ST Nieuwsbrief Corona 2020-9
12-11 ST Nieuwsbrief 2020-8
10-11 ST Special Eindejaarstips 2020
28-10 ST Nieuwsbrief Corona 2020-8
20-10 ST Nieuwsbrief 2020-7
17-09 ST Special Miljoenennota 2021
02-09 ST Nieuwsbrief Corona 2020-7
21-07 ST Nieuwsbrief 2020-6
24-06 ST Nieuwsbrief 2020-5
03-06 ST Nieuwsbrief Corona 2020-6
26-05 ST Nieuwsbrief Corona 2020-5
14-05 ST Nieuwsbrief 2020-4
30-04 ST Nieuwsbrief Corona 2020-4
20-04 ST Nieuwsbrief Corona 2020-3
30-03 ST Nieuwsbrief Corona 2020-2
18-03 ST Nieuwsbrief Corona 2020-1
12-03 ST Nieuwsbrief 2020-3
12-02 ST Nieuwsbrief 2020-2
15-01 ST Nieuwsbrief 2020-1
09-01 ST Special Lonen 2020
12-12 ST Nieuwsbrief 2019-10
19-11 ST Nieuwsbrief 2019-9
13-11 ST Special Eindejaarstips 2019
10-10 ST Nieuwsbrief 2019-8
18-09 ST Special Miljoenennota 2020
10-07 ST Nieuwsbrief 2019-7
25-06 ST Nieuwsbrief 2019-6
16-05 ST Nieuwsbrief 2019-5
15-04 ST Nieuwsbrief 2019-4
13-03 ST Nieuwsbrief 2019-3
14-02 ST Nieuwsbrief 2019-2
16-01 ST Nieuwsbrief 2019-1
09-01 ST Special Lonen 2019
13-12 ST Nieuwsbrief 2018-9
14-11 ST Nieuwsbrief 2018-8
08-11 ST Special Eindejaarstips 2018
10-10 ST Nieuwsbrief 2018-7
19-09 ST Special Miljoenennota 2019
11-07 ST Nieuwsbrief 2018-6
14-06 ST Nieuwsbrief 2018-5
17-05 ST Nieuwsbrief 2018-4
11-04 ST Nieuwsbrief 2018 deel 3
20-03 ST Nieuwsbrief 2018 deel 2
18-01 ST Nieuwsbrief 2018 deel 1
17-01 ST Special Lonen 2018
13-12 ST Nieuwsbrief 2017 deel 10
15-11 ST Nieuwsbrief 2017 deel 9
08-11 ST Special Eindejaarstips 2017
24-10 ST Nieuwsbrief 2017 deel 8
12-10 ST Special Regeerakkoord 2017
21-09 ST Special Miljoenennota 2018
13-07 ST Nieuwsbrief 2017 deel 7
21-06 ST Nieuwsbrief 2017 deel 6
18-05 ST Nieuwsbrief 2017 deel 5
12-04 ST Nieuwsbrief 2017 deel 4
12-04 ST Nieuwsbrief 2017 deel 3
15-03 ST Nieuwsbrief 2017 deel 2
24-01 ST Nieuwsbrief 2017 deel 1
11-01 ST Special Lonen 2017
15-12 ST Nieuwsbrief 2016 deel 10
22-11 ST Nieuwsbrief 2016 deel 9
15-11 ST Special Eindejaarstips 2016
20-10 ST Nieuwsbrief 2016 deel 8
22-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2017
14-07 ST Nieuwsbrief 2016 deel 7
21-06 ST Nieuwsbrief 2016 deel 6
19-05 ST Nieuwsbrief 2016 deel 5
14-04 ST Nieuwsbrief 2016 deel 4
23-03 ST Nieuwsbrief 2016 deel 3
24-02 ST Nieuwsbrief 2016 deel 2
26-01 ST Nieuwsbrief 2016 deel 1
12-01 ST Special lonen 2016
17-12 ST Nieuwsbrief 2015 deel 10
25-11 ST Nieuwsbrief 2015 deel 9
12-11 ST Special Eindejaarstips 2015
29-10 ST Nieuwsbrief 2015 deel 8
15-10 ST Nieuwsbrief 2015 deel 7
23-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2016
30-06 ST Nieuwsbrief 2015 deel 6
26-05 ST Nieuwsbrief 2015 deel 5
28-04 ST Nieuwsbrief 2015 deel 4
25-03 ST Nieuwsbrief 2015 deel 3
26-02 ST Nieuwsbrief 2015 deel 2
28-01 ST Nieuwsbrief 2015 deel 1
22-01 ST Special Lonen 2015
03-12 ST Special Eindejaarstips 2014
30-10 ST Nieuwsbrief 2014 deel 8
16-09 ST Nieuwsbrief 2014 deel 7
31-07 Werkkostenregeling
24-07 Zonnepanelen op uw woning
24-07 Uw positie als DGA
01-07 ST Nieuwsbrief 2014 deel 6
26-06 ST Nieuwsbrief 2014 deel 5
29-04 ST Nieuwsbrief 2014 deel 4
03-04 ST Nieuwsbrief 2014 deel 3
13-03 Succesvol financieren
13-03 Auto en fiscus 2014
13-03 ST Nieuwsbrief 2014 deel 2
07-02 ST Special lonen 2014
05-02 ST Nieuwsbrief 2014 deel 1
05-12 Update ST Special Oudejaarstips 2013
07-11 ST Special Oudejaarstips 2013
17-10 ST Nieuwsbrief 2013 deel 8
24-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2014
17-09 ST Nieuwsbrief 2013 deel 7
02-07 ST Nieuwsbrief 2013 deel 6
30-05 ST Nieuwsbrief 2013 deel 5
25-04 ST Nieuwsbrief 2013 deel 4
28-03 ST Nieuwsbrief 2013 deel 3
21-02 ST Nieuwsbrief 2013 deel 2
09-01 ST Special lonen 2013
07-02 ST Nieuwsbrief 2013 deel 1
10-12 Wet Uniformering Loonbegrip
09-01 ST Nieuwsbrief Belastingplan 2013
19-11 ST Eindejaarstips 2012
09-01 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2012, II
09-01 ST Tips 4e kwartaal 2012, II
09-01 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2012, I
09-01 ST Tips 4e kwartaal 2012, I
28-06 ST Nieuwsbrief 3e kwartaal 2012
28-06 ST Tips 3e kw 2012
16-05 ST Nieuwsbrief 2e kwartaal 2012
16-05 ST Tips 2e kwartaal 2012
07-02 ST Nieuwsbrief 1e kwartaal 2012
07-02 ST Tips 1e kwartaal 2012
31-01 ST Special Lonen 2012
02-11 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2011
02-11 ST Tips 4e kwartaal 2011
14-07 ST Nieuwsbrief 3e kwartaal 2011
23-03 ST Tips 3e kwartaal 2011
ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2014
Prinsjesdag 2013
De crisis is nog niet voorbij!
Hoewel de troonrede vele crisismaatregelen telt, zijn volgens het Centraal Planbureau de eerste voorzichtige signalen van herstel merkbaar. Voorlopig blijft Nederland kampen met een hoge werkloosheid en worden ook voor 2014 de nodige financiële aderlatingen gevraagd van bedrijven en burgers. De koning sprak over de ‘participatiesamenleving’, een grotere verantwoordelijkheid voor het individu, die ten koste gaat van de klassieke verzorgingsstaat en de sociale zekerheid.
Op dinsdag 17 september 2013 heeft het kabinet naast de Miljoenennota ook een flink pakket aan fiscale maatregelen aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze dragen voor een belangrijk deel bij aan de, volgens het kabinet, noodzakelijke extra bezuinigingen van zes miljard euro voor 2014.
Moest het bedrijfsleven in voorgaande jaren altijd een grotere bijdrage leveren aan de terugdringing van het overheidstekort dan burgers, dit jaar is dat andersom. De belastingschijven en heffingskortingen worden niet geïndexeerd voor de inflatie, de algemene heffingskorting wordt inkomensafhankelijk (en verdwijnt zelfs voor de hoogste inkomens) en de accijnstarieven op onder meer brandstof en alcohol stijgen. Verder krijgen ouders het financieel zwaarder omdat sommige kindregelingen worden versoberd.
Goedbetalende werkgevers kunnen rekenen op opnieuw een jaartje crisisheffing, een werkgeversheffing voor werknemers met een inkomen boven de € 150.000. Daarnaast probeert het kabinet directeur-grootaandeelhouders (dga’s) met een stamrecht-bv te verleiden hun geld in één keer op te nemen tegen gunstige voorwaarden. Voor vele zelfstandigen zal het een opluchting zijn dat de afschaffing van de zelfstandigenaftrek volgend jaar niet doorgaat!
Over de kans of al deze maatregelen het halen tot het Staatsblad, waarin de definitieve wetgeving wordt gepubliceerd, is natuurlijk moeilijk iets te zeggen. De coalitie heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer. Er zal dus veel onderhandeld worden om de kabinetsplannen voor 2014 door de Eerste Kamer te krijgen.
In deze nieuwsbrief staan de belangrijkste gevolgen van Prinsjesdag 2013 beschreven.
Indeling
- Ondernemers en rechtspersonen: een mix van goed en kwaad
- De werkgever: nog één jaartje crisis
- De woningeigenaar: schenken doet kopen
- De automobilist: het wordt eerlijker
- De particulier: de broekriem opnieuw een gaatje krapper
Ondernemers en rechtspersonen
Een mix van goed en kwaad
De zelfstandigenaftrek blijft (nog wel) overeind
Voor 2014 blijft de huidige zelfstandigenaftrek voor ondernemers die aan het urencriterium voldoen (minimaal 1225 uur) overeind. Dit in tegenstelling tot eerdere geluiden vanuit de media dat de zelfstandigenaftrek zou worden afgeschaft. Op de langere termijn zet het kabinet echter wel het mes in de fiscale ondernemersfaciliteiten. De bedoeling is dat een meerderheid van de faciliteiten (zoals de zelfstandigen- en startersaftrek en de fiscale oudedagsreserve) in de toekomst opgaat in een ‘winstbox’. De verwachting is dat dit in het Belastingplan 2015 voor het eerst zal worden uitgewerkt.
Let op!
Vanaf 2015 wil het kabinet de zelfstandigenaftrek wel beperken. Hoe dit wordt ingevuld, is nu nog niet bekend.
Einde aan fiscaal gunstige regeling gouden handdruk
Vanaf 1 januari 2014 komt er een einde aan de stamrechtvrijstelling voor nieuwe stamrechten. Werknemers die na deze datum een ontslagvergoeding (een vergoeding ter vervanging van gederfd of te derven loon) ontvangen, moeten over de volledige vergoeding meteen belasting betalen. Belastinguitstel door de ontslagvergoeding onder te brengen in een zelf opgerichte stamrecht-bv of bij een bank, beleggingsinstelling of een verzekeraar, is dan niet meer mogelijk.
Voor bestaande stamrechten heeft deze maatregel geen gevolgen. Heeft u in het verleden een ontslagvergoeding dus ondergebracht in uw bv, dan blijven de oude regels gelden. Wel biedt het kabinet u de mogelijkheid om de stamrechtaanspraak in 2014 in één keer op te nemen tegen een korting van 20%. Dat wil zeggen dat u maar over 80% van de uitkering inkomstenbelasting moet betalen. Bovendien bent u dan geen revisierente verschuldigd.
Deze tijdelijke mogelijkheid geldt ook als u de ontslagvergoeding destijds heeft ondergebracht bij een bank, beleggingsinstelling of verzekeraar.
Tip:
Of het aantrekkelijk is om gebruik te maken van de 20% korting bij het in één keer opnemen van de stamrechtaanspraak in 2014, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Laat u goed voorlichten. Het volgend jaar met een korting afrekenen tegen wellicht een toptarief van 52% zal niet altijd voordeliger zijn dan het spreiden van de uitkeringen over meerdere jaren en afrekenen tegen een lager tarief.
Betere mogelijkheden om aan financiering te komen
Het ministerie van Economische Zaken had op Prinsjesdag prettig nieuws te melden voor Nederlandse bedrijven. Het departement heeft plannen om juist tijdens de economische crisis de financieringsmogelijkheden voor het bedrijfsleven uit te breiden en te verbeteren. Daarom investeert het kabinet € 30 mln extra voor microkredieten (leningen voor kleine ondernemers) en € 75 mln voor het innovatiefonds Midden- en Kleinbedrijf (MKB+) voor innovatieve startende bedrijven.
Microfinancieringsorganisatie Qredits kan hierdoor op zeer korte termijn kredieten verstrekken van maximaal € 150.000 aan kleine bedrijven die bij een bank niet terechtkunnen voor een financiering.
Het Innovatiefonds MKB+ bevat financieringsinstrumenten voor snelgroeiende innovatieve ondernemingen. Een van die financieringsinstrumenten is het innovatiekrediet. Dit krediet wordt tot uiterlijk 31 december 2014 verruimd door het kredietpercentage dat de overheid verstrekt van de gehele financiering voor kleine bedrijven te verhogen van 35% naar 45%, en voor het mkb dat samenwerkt met een kennisinstelling of andere bedrijven naar 50%.
Verder gaat het garantiepercentage van enkele bestaande garantieleningen die het mkb aan kleinere leningen moet helpen tijdelijk omhoog. Bovendien wordt extra geld uitgetrokken voor voorlichting aan ondernemers over de mogelijkheden van financiering en ter stimulering van alternatieve vormen van financiering, zoals crowdfunding en kredietunies.
Het borgstellingspercentage voor bestaande bedrijven in de regeling Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) gaat omhoog van 45% naar 67,5%, met een maximum borgstellingskrediet van € 200.000. Deze tijdelijke verhoging geldt tot uiterlijk 31 december 2014. Het maximumbedrag waarvoor de overheid borg staat, wordt verruimd van € 1 mln naar € 1,5 mln.
Tot slot wordt op korte termijn ook het maximale garantiebedrag van de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) voor grote bedrijven tot uiterlijk 31 december 2014 verhoogd van € 25 mln naar € 75 mln. Hierdoor kunnen leningen van maximaal € 150 mln tot de helft gegarandeerd worden.
Minder budget voor fiscale investeringsfaciliteiten
Het kabinet gaat structureel korten op de energie-investeringsaftrek (EIA), de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Het minimuminvesteringsbedrag voor deze regelingen gaat omhoog van € 450 naar € 2500. Dat wil zeggen dat als het investeringsbedrag – inclusief verbeterkosten – van een bedrijfsmiddel minder bedraagt dan € 2500, dit bedrijfsmiddel is uitgesloten van de EIA of de MIA/Vamil.
Tip:
Voor bedrijfsmatige verhuurders van woonhuizen is er wel positief nieuws. Zij komen vanaf 2014 ook in aanmerking voor de MIA wanneer zij bijvoorbeeld investeren in het saneren van asbest, al dan niet in combinatie met het plaatsen van zonnepanelen.
Einde versneld afschrijven
De tijdelijke verruiming van de willekeurige afschrijving stopt op 1 januari 2014. Ondernemers die in de periode 1 juli tot en met 31 december 2013 investeren in nieuwe bedrijfsmiddelen, mogen dit jaar eenmalig en maximaal 50% willekeurig afschrijven op de nieuwe investering. Over het restant moet u normaal afschrijven
Tip:
Het kan aantrekkelijk zijn om uw investeringsplannen in nieuwe bedrijfsmiddelen naar voren te halen, omdat u hiermee mogelijk een liquiditeitsvoordeel behaalt. Laat u wel goed voorlichten, want er gelden aanvullende voorwaarden en het liquiditeitsvoordeel wordt in latere jaren weer teruggenomen, omdat u dan minder kunt afschrijven.
Regeling vrijgestelde beleggingsinstelling (vbi) blijft ongewijzigd
Door wijzigingen in de Wet op het financieel toezicht (Wft) zouden de mogelijkheden voor dga's om gebruik te maken van het regime van de vrijgestelde beleggingsinstelling (vbi) in de vennootschapsbelasting mogelijk worden beperkt. Het kabinet steekt hier een stokje voor, zodat de regeling ongewijzigd blijft voor dga's
Tip:
De vennootschapsbelasting kent een bijzondere regeling voor beleggingsinstellingen waardoor deze onder voorwaarden in aanmerking komen voor een vrijstelling voor de heffing van vennootschapsbelasting. Door het ongewijzigd laten van de regels blijven vbi's die uitsluitend beleggen met het privévermogen van beleggers hierdoor ook kwalificeren als vrijgestelde beleggingsinstelling.
Belaste dochtermaatschappij voor fiscale beleggingsinstelling
Met ingang van 2014 is het voor vastgoedbeleggingsinstellingen die 0% vennootschapsbelasting betalen mogelijk om bijkomstige werkzaamheden, zoals het verzorgen van bepaalde facilitaire diensten of het verzorgen van catering of vergaderservice, onder te brengen in een belaste dochtervennootschap. Voorwaarde is wel dat deze bijkomstige werkzaamheden rechtstreeks verband houden met het beleggen in vastgoed.
Aanscherping regime afgescheiden particulier vermogen
Wanneer vermogensbestanddelen, bijvoorbeeld aanmerkelijkbelangaandelen, worden ingebracht in een afgezonderd particulier vermogen (APV), zoals een trust of een al dan niet in het buitenland gevestigde stichting, dan worden deze vermogensbestanddelen gewoon toegerekend aan diegene die zijn aandelen of andere vermogensbestanddelen heeft ingebracht of aan diens erfgenamen. Voordelen zijn dan ook gewoon belast bij de aanmerkelijkbelanghouder of zijn erfgenamen. Dit apv-regime blijkt echter niet waterdicht. Het kabinet gaat daarom constructies aanpakken om ervoor te zorgen dat de heffing over voordelen uit aanmerkelijk belang niet wordt ontlopen.
Hogere belastingrente
De belastingrente voor vennootschapsbelasting gaat vanaf 1 april 2014 fors omhoog: van 3% naar minimaal 8%. De Belastingdienst gaat namelijk aansluiten bij de wettelijke rente voor handelstransacties met een ondergrens van 8%.
Tip:
U kunt ervoor zorgen dat uw bedrijf zo weinig mogelijk belastingrente moet betalen over de verschuldigde vennootschapsbelasting. Hiervoor is het nodig dat u samen met uw adviseur de belastbare winst van uw bedrijf gedurende het jaar zo goed mogelijk inschat en de Belastingdienst tijdig verzoekt om een voorlopige aanslag op te leggen.
Strafrechtelijke vervolging bij opzettelijk niet betalen
Fraude bij aangiftebelastingen, zoals de omzet- of loonbelasting, heeft de voortdurende aandacht van de Belastingdienst. Op dit moment zijn de sanctiemogelijkheden, wanneer een ondernemer opzettelijk de verschuldigde belasting op aangifte (gedeeltelijk) niet of niet op tijd betaalt, beperkt. De Belastingdienst kan wel een bestuurlijke boete opleggen, maar daar blijft het bij. Het kabinet wil de mogelijkheden uitbreiden en wil daarom het opzettelijk niet voldoen aan de betalingsverplichting strafbaar gaan stellen. Als opzet in het spel is, kan een gevangenisstraf van ten hoogste 6 jaar worden geëist of een geldboete van € 78.000. Is het belastingbedrag hoger dan € 78.000, dan bedraagt de geldboete maximaal het bedrag van de te weinig betaalde belasting.
Oppassen met de koop-/aannemingsovereenkomst
Het is straks niet meer mogelijk om bij nieuwbouw van woningen de grond (anders dan een bouwterrein) vrij van btw over te dragen en belast met 6% overdrachtsbelasting. Vanaf 2014 is er namelijk sprake van één met btw belaste levering als een ondernemer (aannemer) eerst de grond levert en daarna nieuwbouw oplevert. Over de volledige koopaannemingssom is dus 21% btw verschuldigd.
Let op!
Voor lopende bouwprojecten wordt een overgangsregeling getroffen.
Einde btw-integratieheffing
De btw-integratieheffing wordt afgeschaft. Hiermee komt er een einde aan de btw-heffing over zelfvervaardigde producten, waarover nog geen btw werd berekend. De integratieheffing had als doel om concurrentie te voorkomen tussen vrijgestelde ondernemers die zelfgemaakte goederen gebruiken en vrijgestelde ondernemers die dit niet doen. Met name vrijgestelde ondernemers die een bedrijfspand lieten bouwen op eigen grond kregen te maken met de integratieheffing.
Let op!
Omdat de integratieheffing wordt afgeschaft, kunt u als vrijgestelde ondernemer geen btw meer in aftrek brengen die aan u in rekening is gebracht voor de zelfvervaardiging van een goed dat u gaat gebruiken voor btw-vrijgestelde prestaties. Er is voorzien in overgangsrecht wanneer een ondernemer al voorbelasting op goederen en diensten heeft afgetrokken, in de veronderstelling dat hij bij ingebruikname van het nieuw vervaardigde goed integratieheffing zou moeten betalen.
De werkgever
Nog één jaartje crisis
Opnieuw ‘eenmalige’ crisisheffing
De eenmalige werkgeversheffing voor hoge lonen (crisisheffing), die werkgevers dit jaar moesten betalen wanneer hun werknemers in 2012 meer verdienden dan € 150.000, komt volgend jaar nog een keer terug. Voor elke werknemer die dit jaar een loon heeft van meer dan € 150.000, moet u als werkgever in 2014 over het meerdere wederom 16% belasting betalen.
Het gaat daarbij om het loon uit tegenwoordige dienstbetrekking over het hele jaar 2013, dus inclusief alle structurele en incidentele beloningen en dus ook inclusief de bijtelling auto.
Tip:
Inmiddels is er een bezwaarprocedure opgestart tegen de crisisheffing 2013. Het kabinet heeft laten weten dat deze werkgeversheffing alleen nog in 2014 terugkomt en dat het dus geen structurele aangelegenheid wordt.
Werkkostenregeling pas later verplicht
De verplichte invoering van de Werkkostenregeling is uitgesteld tot 1 januari 2015. U krijgt dus nog een jaar langer de tijd om te kiezen voor het oude systeem van (vrije) vergoedingen en verstrekkingen in de loonsfeer of om de overstap te maken naar de Werkkostenregeling.
Op de Werkkostenregeling zoals die nu is vormgegeven, is forse kritiek. De regeling zou moeten zorgen voor vereenvoudiging en vermindering van de administratieve lasten, maar de praktijk ervaart dit anders. Slechts een minderheid van de werkgevers heeft tot nu toe de overstap gemaakt. Er zijn vergaande plannen om de regeling te vereenvoudigen en daarmee aantrekkelijker te maken voor het midden- en kleinbedrijf.
Tip:
De Werkkostenregeling mag dan met een jaar zijn uitgesteld, er is zeker geen sprake van afstel. Omdat de overstap naar de regeling heel wat voeten in de aarde heeft, is het verstandig om u op tijd voor te bereiden.
Afdrachtvermindering onderwijs wordt subsidieregeling
De afdrachtvermindering onderwijs vervalt met ingang van 1 januari 2014 en wordt dan vervangen door een subsidieregeling. De afdrachtvermindering onderwijs compenseert werkgevers in de loonbelasting die leerlingen of werknemers begeleiden op weg naar een diploma of promotie.
De nieuwe subsidieregeling is een afgeslankte vorm van de huidige afdrachtvermindering onderwijs. De subsidieregeling is beperkt tot slechts een aantal doelgroepen, waaronder leerlingen in het mbo die een beroepsbegeleidende leerweg volgen (BBL). Ook is er subsidie voor (toekomstige) werknemers in de vakgebieden waaraan de meeste maatschappelijke behoefte bestaat.
Wijzigingen in de S&O-afdrachtvermindering
Wanneer u als bedrijf speur- en ontwikkelingswerk verricht (S&O-werk), hoeft u minder loonheffing af te dragen dankzij de S&O-afdrachtvermindering. In deze afdrachtvermindering wordt ook het een en ander gewijzigd. Zo wordt de eerste schijf in 2014 verlengd van € 200.000 naar € 250.000. Hierdoor is het hoge percentage van de S&O-afdrachtvermindering van toepassing op een groter deel van de S&O-loonkosten. Het tarief in de eerste schijf wordt verlaagd van 38% naar 35%. De tweede schijf blijft 14%. Het percentage van de eerste schijf voor starters blijft ook hetzelfde, namelijk 50%. De bedragen voor de S&O-aftrek voor zelfstandigen, inclusief de extra aftrek voor zelfstandige starters, worden geïndexeerd.
Ook wordt de mogelijkheid verruimd om de toegezegde S&O-afdrachtvermindering te verzilveren. Hierdoor mogen S&O-inhoudingsplichtigen de afdrachtvermindering, die niet verzilverd kan worden in de periode waarop de S&O-verklaring ziet, verrekenen in andere aangiftetijdvakken die eindigen in het kalenderjaar waarop de verklaring betrekking heeft.
Tip:
Als S&O-inhoudingsplichtige krijgt u ook de mogelijkheid om een S&O-verklaring aan te vragen voor een periode langer dan zes maanden, maar maximaal een heel kalenderjaar. Het kabinet wil zo de administratieve lasten voor S&O-inhoudingsplichtigen verminderen.
Bedrijven die aan S&O-werk doen, kunnen meestal ook gebruikmaken van de RDA (Research en Development Aftrek) die bedoeld is voor andere kosten dan loonkosten. Zoals het er nu naar uitziet, stijgt voor de RDA het percentage volgend jaar van 54% naar circa 60%.
De woningeigenaar
Schenken doet kopen
Schenkingsvrijstelling voor eigen woning tijdelijk omhoog
De eenmalig verhoogde vrijstelling in de schenkbelasting voor schenkingen die verband houden met de eigen woning, wordt tijdelijk extra ruim en extra hoog. Nu stelt de overheid nog eisen aan de relatie tussen schenker en ontvanger (ouder en kind) en aan de leeftijd van de ontvanger, namelijk tussen de 18 en 40 jaar. Deze beperkingen worden losgelaten.
De hoogte van de vrijstelling wordt van 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015 tijdelijk verruimd van € 51.407 tot € 100.000, mits het bedrag wordt gebruikt voor de eigen woning of voor aflossing van een eigenwoningschuld. Voor dezelfde periode vervallen de genoemde beperkingen van relaties en leeftijd. Dat betekent dat iedereen tijdelijk van een familielid of van een derde – vrij van schenkbelasting – een schenking voor de eigen woning mag ontvangen van maximaal € 100.000.
Tip:
Is al eerder gebruikgemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling voor een schenking aan een kind tussen de 18 en 40 jaar voor de eigen woning, dan mag deze nog eenmalig aangevuld worden totdat de grens van € 100.000 is bereikt.
De schenking mag ook worden gebruikt voor de aflossing van een restschuld nadat de eigen woning is verkocht. Dit is een structurele verruiming die ook na 1 januari 2015 blijft gelden.
Hypotheekrenteaftrek soberder
Vanaf 2014 gaat het maximale tarief waartegen hypotheekrente kan worden afgetrokken jaarlijks met 0,5%-punt omlaag. Het kabinet wil de opbrengst volledig teruggeven door het verlengen van de derde schijf in de inkomstenbelasting van 42%.
De jaarlijkse afbouw wordt uitgevoerd in maximaal 28 jaarlijkse stappen, van 0,5% tot 38%. Deze afbouw geldt voor zowel bestaande als nieuwe hypotheken.
Hypotheekbedrag aan banden
Ook het hypotheekbedrag dat maximaal geleend kan worden, gaat verder aan banden. De maximale omvang van de hypotheek ten opzichte van de marktwaarde van de woning wordt bepaald door de loan-to-value ratio (LTV-ratio). Deze LTV-ratio gaat in 2014 omlaag naar 104% (inclusief 2% overdrachtsbelasting). Vervolgens gaat dit percentage jaarlijks met 0,5% omlaag tot 100% in 2018. Vanaf dat jaar kunt u dus maximaal 100% van de waarde van uw koopwoning financieren met een lening. Voor uw huidige hypotheek heeft dit geen gevolgen. U krijgt te maken met de LTV-ratio wanneer u voor het eerst een eigen woning koopt of uw bestaande hypotheek verhoogt voor een verbouwing of voor de aankoop van een nieuwe woning.
Let op!
Het kabinet overweegt om de LTV-ratio in de toekomst nog verder te verlagen. Dat gebeurt pas als de woningmarkt voldoende is hersteld.
Laag btw-tarief bij verbouwingen loopt ten einde
Het tijdelijk lage btw-tarief van 6% op arbeidskosten bij renovatie en herstel van bestaande woningen loopt ten einde. De maatregel is ingegaan per 1 maart 2013 en loopt tot 1 maart 2014. Het kabinet is niet van plan om de maatregel te verlengen. U betaalt dus vanaf 1 maart aanstaande weer 21% btw op de arbeidskosten bij een verbouwing van uw bestaande woning.
Tip:
Het verlaagde btw-tarief geldt alleen als de renovatie of het herstel van uw woning is afgerond op of na 1 maart 2013 en vóór 1 maart 2014. Heeft u dus nog verbouwingsplannen en wilt u nog profiteren van het lage btw-tarief op arbeidskosten, zorg er dan voor dat de verbouwing vóór die datum is afgerond.
De automobilist
Het wordt eerlijker
Bepaalde oldtimers blijven vrijgesteld
Voor oldtimers van 40 jaar en ouder blijft de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) gelden. Daarnaast komt er een overgangsregeling voor personen- en bestelauto's rijdend op benzine, motorrijwielen, bussen en vrachtwagens die op 1 januari 2014 26 jaar en ouder zijn, maar nog geen 40 jaar. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB over het gehele kalenderjaar, met een maximum van € 120. Wel geldt dan de voorwaarde dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg.
Let op!
Heeft u een personen- of bestelauto op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar die nog geen 40 jaar oud is, dan profiteert u niet van de overgangsregeling. Voor deze auto bent u vanaf 1 januari 2014 het volle MRB-tarief verschuldigd.
Ook belasting voor buitenlandse auto’s
Het kabinet is vast van plan om ontduiking van motorrijtuigenbelasting (MRB) door in Nederland woonachtige personen die rijden in een auto met buitenlands kenteken tegen te gaan. Met onder meer verkeerscontroles, wijkacties en toepassing van automatische nummerplaatherkenning worden fraudeurs opgespoord. Nieuwe wet- en regelgeving moet leiden tot snellere naheffing van niet betaalde MRB bij deze personen. Daarnaast krijgt de Belastingdienst meer wettelijke mogelijkheden om effectiever te kunnen handhaven. Ook zullen arbeidsmigranten via gerichte voorlichting actief worden gewezen op vrijwillige registratie en wordt wanbetalers duidelijk gemaakt dat zij op een harde aanpak kunnen rekenen.
In de Wet op de motorrijtuigenbelasting wordt een woonplaatsvermoeden opgenomen. Dat wil zeggen dat iemand voor de MRB wordt gezien als een ingezetene van Nederland als hij is ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) of zich had moeten inschrijven in de GBA. Iemand heeft wel de mogelijkheid aan te tonen dat zijn hoofdverblijf niet in Nederland is.
Vanaf het moment dat iemand zich inschrijft of had moeten inschrijven in de GBA, vangt de belastingplicht aan en is hij MRB verschuldigd. Ook de naheffingsmogelijkheden worden verruimd. In plaats van maximaal twaalf maanden is naheffing mogelijk vanaf de datum dat de belastingplicht aanvangt. Tot slot krijgt de Belastingdienst de mogelijkheid om een verzuimboete op te leggen van maximaal € 4.920.
Hogere accijns op autobrandstoffen
Met ingang van volgend jaar stijgt een aantal brandstoffen in prijs. Dat komt door de accijnsverhogingen die het kabinet doorvoert. Naast de jaarlijkse inflatiecorrectie gaat de accijns van diesel omhoog met 3 cent per liter en van LPG met 7 cent per liter.
De particulier
De broekriem opnieuw een gaatje krapper
Nieuwe tarieven
Tarief inkomstenbelasting 2014: geen inflatiecorrectie
Volgend jaar worden de belastingtarieven niet gecorrigeerd voor de inflatie. Het tarief in de eerste schijf zal in de jaren na 2014 wel verlaagd worden (per saldo 0,23%). Het schema voor volgend jaar ziet er als volgt uit:
Belastbaar inkomen meer dan |
Maar niet meer dan |
Belasting-tarief |
Tarief premie volksverzekeringen |
Totaal tarief |
Heffing over totaal van de schijven |
Jonger dan 65 jaar: |
|||||
- |
€ 19.645 |
5,85% |
31,15% |
37% |
€ 7.268 |
€ 19.645 |
€ 33.363 |
10,85% |
31,15% |
42% |
€ 13.029 |
€ 33.363 |
€ 56.531 |
42% |
|
42% |
€ 22.759 |
€ 56.531 |
- |
52% |
|
52% |
|
Heffingskortingen afgebouwd voor hoge inkomens
De algemene heffingskorting wordt volgend jaar voor mensen jonger dan 65 jaar verhoogd van € 2001 naar € 2100. Het maximum van de arbeidskorting gaat omhoog van € 1723 naar € 2097. De overige heffingskortingen, zoals de ouderenkorting, blijven gelijk.
Minder goed nieuws is dat de algemene heffingskorting voor inkomens vanaf € 19.645 de komende jaren wordt afgebouwd. Hierdoor komt bij een inkomen vanaf € 56.531 de algemene heffingskorting uit op ca. € 1363. In 2015 is de algemene heffingskorting nihil vanaf een inkomen van circa € 120.000 en vanaf 2016 is dit het geval vanaf een inkomen van circa € 90.000.
Let op!
Ook de arbeidskorting voor hogere inkomens wordt in drie jaarlijkse stappen afgebouwd tot nihil. In 2017 heeft u zodoende geen recht op arbeidskorting meer bij een inkomen vanaf circa € 110.000.
Boetes bij opzettelijk onjuiste belastinggegevens
Wie denkt via een voorlopige teruggave, die opzettelijk is gebaseerd op onjuiste informatie, goedkoop geld te kunnen lenen van de Belastingdienst, komt volgend jaar van een koude kermis thuis. Deze mensen kunnen volgens de plannen rekenen op forse boetes. Let wel, het gaat hier niet om mensen die hun aftrekposten (bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek) niet geheel correct inschatten. De maatregel is puur bedoeld om kwaadwillenden te confronteren met een forse boete.
Strengere regels toeslagen
De regels bij het verlenen van toeslagen worden strenger. Wie bij de Belastingdienst niet bekend is of als er onduidelijkheid is over iemands woon- of verblijfplaats, krijgt geen toeslag overgemaakt. Iemand die onvoldoende gegevens aanlevert bij het indienen van de aanvraag voor een toeslag, ontvangt geen voorschot. Hij of zij kan wel met bewijsstukken naar het Belastingkantoor gaan om zo alsnog een voorschot te ontvangen.
Ook een aanvrager die in de afgelopen vijf jaar een onherroepelijke vergrijpboete van de Belastingdienst heeft gekregen of strafrechtelijk is veroordeeld vanwege een belastingmisdrijf, komt in de toekomst niet langer in aanmerking voor een voorschot op de toeslag. In die gevallen zal de toeslag alleen worden uitbetaald op basis van de definitieve toekenning, wanneer daar recht op bestaat.
Let op!
Bij een verhoogd frauderisico kan de Belastingdienst de beslistermijn, na het indienen van een aanvraag voor een toeslag, verlengen tot dertien weken. Indien noodzakelijk kan deze termijn nog eens met dertien weken worden verlengd.
Periodieke giften makkelijker
Periodieke giften aan een algemeen nut beogende instelling (ANBI) zijn onder voorwaarden aftrekbaar in de inkomstenbelasting. Een van die voorwaarden is dat de gift is vastgelegd in een notariële akte. Vanaf 1 januari 2014 kunnen periodieke giften ook worden vastgelegd met een onderhandse akte van schenking. Een notariële akte is dan niet langer verplicht en dat bespaart notariskosten.
Aftrek specifieke zorgkosten verdwijnt
De fiscale aftrek in de inkomstenbelasting van uitgaven voor specifieke zorgkosten wordt afgeschaft. Dat staat in een wetsvoorstel dat net voor Prinsjesdag door het kabinet werd ingediend bij de Tweede Kamer. Reden van de afschaffing is dat de uitvoering van deze persoonsgebonden aftrekpost arbeidsintensief is voor de Belastingdienst. Er is altijd veel discussie over de opgevoerde kosten tussen de Belastingdienst en belastingplichtigen. Bovendien is er geen eenduidige definitie voor chronisch zieken en gehandicapten en dat maakt de fiscale regeling uitgaven voor specifieke zorgkosten volgens het kabinet een ongerichte regeling.
Nieuwe keuzeregeling voor buitenlandse belastingplichtigen
De keuzeregeling voor een buitenlandse belastingplichtige om voor de inkomstenbelasting te worden behandeld als binnenlandse belastingplichtige, gaat veranderen. Met ingang van 1 januari 2015 vervalt het keuze-element. Kort gezegd kwalificeert een buitenlandse belastingplichtige dan automatisch als binnenlandse belastingplichtige wanneer hij 90% of meer van zijn inkomen in Nederland verdient. De buitenlandse belastingplichtige moet dit kunnen aantonen met een inkomensverklaring van de Belastingdienst in zijn woonland. Vanaf 2015 zijn ook alleen de inkomsten uit Nederland belast en wordt niet langer uitgegaan van het wereldinkomen.
Tip:
Met de komst van een nieuwe regeling voor buitenlandse belastingplichtigen komt er ook een einde aan de terugploegregeling en inhaalregeling en dat is een welkome vereenvoudiging.
Kinderbijslag stapsgewijs omlaag
De bedragen in het kindgebonden budget worden bevroren. De bedragen van de kinderbijslag worden stapsgewijs verlaagd naar die van de jongste leeftijdscategorie. De eerste stap hiervoor wordt gezet per 1 juli 2014.
Let op!
Het kabinet wil het aantal kindregelingen in 2015 verlagen van elf naar vier regelingen. De kinderbijslag, het kindgebonden budget, de combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag blijven bestaan. De overige regelingen worden geïntegreerd of afgeschaft. Zo vervalt zéér waarschijnlijk de ouderschapsverlofkorting en de aftrek levensonderhoud voor kinderen.
Tot slot
Nogmaals wijzen wij u erop dat de aangekondigde maatregelen van Prinsjesdag 2013 nog door de Eerste Kamer moeten worden aangenomen.
Heeft u verder nog vragen over de bovenstaande maatregelen en hoe deze uitpakken voor uw onderneming, dan kunt u ons natuurlijk altijd bellen.
Aan deze uitgave is de grootste zorg besteed. Voor informatie die onvolledig of onjuist is opgenomen alsmede voor de gevolgen daarvan, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid.
Download hier de pdf