Tips en Advies

13-12 ST Nieuwsbrief 2017 deel 10
15-11 ST Nieuwsbrief 2017 deel 9
08-11 ST Special Eindejaarstips 2017
24-10 ST Nieuwsbrief 2017 deel 8
12-10 ST Special Regeerakkoord 2017
21-09 ST Special Miljoenennota 2018
13-07 ST Nieuwsbrief 2017 deel 7
21-06 ST Nieuwsbrief 2017 deel 6
18-05 ST Nieuwsbrief 2017 deel 5
12-04 ST Nieuwsbrief 2017 deel 4
12-04 ST Nieuwsbrief 2017 deel 3
15-03 ST Nieuwsbrief 2017 deel 2
24-01 ST Nieuwsbrief 2017 deel 1
11-01 ST Special Lonen 2017
15-12 ST Nieuwsbrief 2016 deel 10
22-11 ST Nieuwsbrief 2016 deel 9
15-11 ST Special Eindejaarstips 2016
20-10 ST Nieuwsbrief 2016 deel 8
22-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2017
14-07 ST Nieuwsbrief 2016 deel 7
21-06 ST Nieuwsbrief 2016 deel 6
19-05 ST Nieuwsbrief 2016 deel 5
14-04 ST Nieuwsbrief 2016 deel 4
23-03 ST Nieuwsbrief 2016 deel 3
24-02 ST Nieuwsbrief 2016 deel 2
26-01 ST Nieuwsbrief 2016 deel 1
12-01 ST Special lonen 2016
17-12 ST Nieuwsbrief 2015 deel 10
25-11 ST Nieuwsbrief 2015 deel 9
12-11 ST Special Eindejaarstips 2015
29-10 ST Nieuwsbrief 2015 deel 8
15-10 ST Nieuwsbrief 2015 deel 7
23-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2016
30-06 ST Nieuwsbrief 2015 deel 6
26-05 ST Nieuwsbrief 2015 deel 5
28-04 ST Nieuwsbrief 2015 deel 4
25-03 ST Nieuwsbrief 2015 deel 3
26-02 ST Nieuwsbrief 2015 deel 2
28-01 ST Nieuwsbrief 2015 deel 1
22-01 ST Special Lonen 2015
03-12 ST Special Eindejaarstips 2014
30-10 ST Nieuwsbrief 2014 deel 8
16-09 ST Nieuwsbrief 2014 deel 7
31-07 Werkkostenregeling
24-07 Zonnepanelen op uw woning
24-07 Uw positie als DGA
01-07 ST Nieuwsbrief 2014 deel 6
26-06 ST Nieuwsbrief 2014 deel 5
29-04 ST Nieuwsbrief 2014 deel 4
03-04 ST Nieuwsbrief 2014 deel 3
13-03 Succesvol financieren
13-03 Auto en fiscus 2014
13-03 ST Nieuwsbrief 2014 deel 2
07-02 ST Special lonen 2014
05-02 ST Nieuwsbrief 2014 deel 1
05-12 Update ST Special Oudejaarstips 2013
07-11 ST Special Oudejaarstips 2013
17-10 ST Nieuwsbrief 2013 deel 8
24-09 ST Nieuwsbrief Miljoenennota 2014
17-09 ST Nieuwsbrief 2013 deel 7
02-07 ST Nieuwsbrief 2013 deel 6
30-05 ST Nieuwsbrief 2013 deel 5
25-04 ST Nieuwsbrief 2013 deel 4
28-03 ST Nieuwsbrief 2013 deel 3
21-02 ST Nieuwsbrief 2013 deel 2
09-01 ST Special lonen 2013
07-02 ST Nieuwsbrief 2013 deel 1
10-12 Wet Uniformering Loonbegrip
09-01 ST Nieuwsbrief Belastingplan 2013
19-11 ST Eindejaarstips 2012
09-01 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2012, II
09-01 ST Tips 4e kwartaal 2012, II
09-01 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2012, I
09-01 ST Tips 4e kwartaal 2012, I
28-06 ST Nieuwsbrief 3e kwartaal 2012
28-06 ST Tips 3e kw 2012
16-05 ST Nieuwsbrief 2e kwartaal 2012
16-05 ST Tips 2e kwartaal 2012
07-02 ST Nieuwsbrief 1e kwartaal 2012
07-02 ST Tips 1e kwartaal 2012
31-01 ST Special Lonen 2012
02-11 ST Nieuwsbrief 4e kwartaal 2011
02-11 ST Tips 4e kwartaal 2011
14-07 ST Nieuwsbrief 3e kwartaal 2011
23-03 ST Tips 3e kwartaal 2011

Auto en fiscus 2014

Auto en fiscus 2014

De fiscale toekomst van uw auto

Fiscaal vriendelijk rijden. Is dat nog mogelijk, nu wederom voor 2014 de autobelastingen zijn aangescherpt? Zuinig blijft het devies, ook wat betreft de bijtelling voor de zakelijke rijder. In deze advieswijzer een blik op de fiscale toekomst van de auto.

Berijders van milieuvriendelijke auto's hebben de afgelopen jaren kunnen genieten van een groot aantal fiscale voordelen. Hoewel steeds beperkter, kunt u ook in 2014 nog gebruikmaken van een aantal aantrekkelijke fiscale voordelen.

Bijtelling privégebruik auto

Voor de meeste auto's van de zaak waar ook privé mee gereden wordt, geldt een standaardbijtelling van 25% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Voor zuinige auto's gelden echter lagere bijtellingspercentages. Daarbij geldt dat hoe zuiniger de auto is (hoe minder CO2-uitstoot), des te lager de bijtelling wordt. Ook in 2014 en 2015 worden de CO2-grenzen weer verder aangescherpt. Het aanscherpen van de CO2-grenzen heeft echter niet tot gevolg dat u elk jaar met een nieuw bijtellingspercentage wordt geconfronteerd. Een vastgesteld percentage blijft gedurende 60 maanden geldig. Pas na deze periode wordt het percentage opnieuw vastgesteld.

Tip: voor ondernemers in de inkomstenbelasting blijft de bijtelling beperkt tot maximaal het bedrag dat in een jaar aan autokosten ten laste van de winst is gebracht. Bereken daarom wat voor u het voordeligst is!

Wordt de auto in 2014 voor het eerst op kenteken gezet, dan gelden de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:

Soort auto             Bijtelling    CO2-uitstoot diesel        CO2-uitstoot andere

                                                                                         brandstof

Nulemissie             4%                  0                                  0

Vrijwel nulemissie   7%                  1 t/m 50                       1 t/m 50

Zeer zuinig            14%                 51 t/m 85                     51 t/m 88

Zuinig                   20%                 86 t/m 111                   89 t/m 117

Overig                   25%                 Vanaf 112                     Vanaf 118

 

Vanaf 2015 is het bijtellingspercentage niet meer afhankelijk van het soort brandstof. Wordt de auto in 2015 voor het eerst op kenteken gezet, dan gelden de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:

 

Soort auto             Bijtelling              CO2-uitstoot alle brandstof­soorten

Nulemissie              4%                               0

Vrijwel nulemissie    7%                               1 t/m 50

Zeer zuinig             14%                              51 t/m 82

Zuinig                    20%                              83 t/m 110

Overig                   25 %                              Vanaf 111

Een bijtelling kan overigens helemaal achterwege blijven indien u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto heeft gereden. Woon-werkkilometers worden daarbij gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen.

Let op: is uw auto ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt de standaardbijtelling niet 25% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde in het economisch verkeer! Bij een lage CO2-uitstoot van de auto kan dit percentage mogelijk verlaagd worden. Uw auto moet dan voldoen aan de CO2-uitstoot zoals die ook geldt voor auto's jonger dan 15 jaar.

Milieu-investeringsaftrek

Vanaf 1 januari 2014 is het aantal fiscale investeringsvoordelen drastisch beperkt. Er bestaat s recht meer op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en willekeurige afschrijving milieubedrijfsmiddelen (VAMIL) voor de zeer zuinige personenauto. Milieu-investeringsaftrek (MIA) geldt alleen nog voor (semi)-elektrische auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km. Hierbij gelden verschillende aftrekpercentages en zijn er maxima gesteld aan de in aanmerking te nemen investeringsbedragen.

Soort auto                      MIA %    Maximaal in aanmerking te nemen investerings­

                                                       bedrag

Nulemissieauto's                36%       € 50.000

(CO2-uitstoot = 0)

Plug-in hybride                   27%       € 35.000

(CO2-uitstoot max. 30)

Plug-in hybride                    13,5%    € 12.500

(CO2-uitstoot
31 t/m 50)

Ook voor de oplaadpaal van uw auto geldt in 2014 nog de MIA. Het aftrekpercentage voor de oplaadpaal bedraagt 36%.

Tip: mogelijk heeft u in 2014 voor uw auto toch nog recht op KIA, VAMIL en een ruimere MIA. Dit is het geval als uw auto al in 2013 door u besteld is, maar pas in 2014 geleverd en op kenteken gezet wordt.
Voor de bij­telling gelden dan weliswaar de CO2-uitstoot­grenzen van 2014, maar voor de KIA, MIA en VAMIL kunt u in 2014 gebruikmaken van de regels zoals die in 2013 voor deze regelingen golden.

Motorrijtuigenbelasting

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb) is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de CO2-uitstoot van uw auto. Tot en met 2013 golden op basis van deze CO2-uitstoot nog ruimere vrijstellingen. Vanaf 2014 geldt alleen nog een vrijstelling mrb voor personenauto's met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km. Deze vrijstelling geldt ook in 2015.

Oldtimersvrijstelling

Ook de oldtimersvrijstelling is vanaf 2014 beperkt. De vrijstelling mrb voor oldtimers geldt vanaf 2014 alleen nog maar voor auto's van 40 jaar en ouder. Jongere oldtimers vanaf 26 jaar en niet ouder dan 40 die op benzine rijden, vallen deels in de vrijstelling. U betaalt voor een dergelijke auto het kwarttarief (maximaal € 120 per kalenderjaar), mits u de auto van december tot en met februari in de stalling zet. Voor de jonge oldtimer op diesel of gas geldt geen overgangsregeling en bent u vanaf 1 januari 2014 het volle motorrijtuigenbelastingtarief verschuldigd.

Bpm

Als uw auto op kenteken wordt gezet, wordt bpm geheven. Deze bpm zorgt er mede voor dat auto's in Nederland duur zijn.

De hoogte van de bpm is voor personenauto's gebaseerd op de CO2-uitstoot. In 2014 geldt alleen nog een vrijstelling bpm voor dieselauto's als de CO2-uitstoot maximaal 85 gr/km bedraagt en voor overige brandstofauto's als de CO2-uitstoot maximaal 88 gr/km bedraagt. Vanaf 2015 geldt alleen nog een vrijstelling bpm voor auto's met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Voor personenauto's waarvoor geen vrijstelling geldt, zal de bpm hoger zijn naarmate de CO2-uitstoot groter is.

Let op: Als een auto waarvoor een vrijstelling gold op basis van de CO2-uitstoot dusdanig wordt gewijzigd dat deze niet meer voldoet aan de voorwaarden, wordt alsnog bpm geheven.

Voor bestelauto's bedraagt de bpm in 2014 een vast percentage van de nettocatalogusprijs (37,7%). Voor dieselauto's wordt dit bedrag verhoogd met een vast bedrag van € 273; voor overige brandstofauto's wordt dit bedrag verlaagd met een vast bedrag van € 1.283.

Tot slot

Het aanschaffen van een energiezuinige auto levert ook in 2014 nog altijd een aantal fiscale voordelen op. Over deze fiscale voordelen in het algemeen heeft u in deze advieswijzer kunnen lezen. Neem voor uw specifieke situatie echter contact op met uw ST-adviseur.

Colofon

SevereynsThijssen Accountants & Fiscalisten

T 043-3524477

E info@severeynsthijssen.nl

I www.severeynsthijssen.nl

Auteur Drs. H.J. Thijssen

© 2014 SevereynsThijssen Accountants & Fiscalisten

Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd of gekopieerd zonder uitdrukkelijke toestemming van de uitgever. De uitgever en auteur hebben bij de samenstelling gestreefd naar uiterste betrouwbaarheid en zorgvuldigheid, maar kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en de gevolgen daarvan.

Download hier de pdf